Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Wszystko o Ameryce, Speedmasterze i Rockecie - klimatycznych kruzerach z grupy "Cruisers"
Boho
Posty: 12
Rejestracja: wt lis 21, 2017 3:05 pm
Kontakt:

Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: Boho »

W instrukcji do Triumpha Rocketa III Roadstera (ja mam 2006 rocznik) podano, że luz na klamce od sprzęgła powinien mieć 2-3 milimetry i da się to wyregulować/ustawić albo tuleją regulacyjną przy klamce, a jak braknie zakresu to na dolnym końcu cięgna przy silniku.
Sprawdziłem, jak wygląda to u mnie, a tam nie ma żadnego luzu, co - jak straszą w instrukcji (i nie tylko) - może oznaczać sprzęgło nie włącza się całkowicie, powodując poślizg, który pogarsza działanie i powoduje przedwczesne zużycie sprzęgła (przy czym, moim zdaniem biegi zmieniają się, a moto zbiera się i jeździ ok).
Próbowałem to więc wyregulować zgodnie z instrukcją przy klamce ale wkręcanie lub wykręcanie tej tulei owszem powodowało większe napięcie linki, ale jakiegokolwiek odstępu na klamce nie uzyskałem, podobnie nic nie dały próby regulacji na końcu cięgna …
Ma ktoś pomysł jak to wyregulować, a może zostawić w spokoju?



Awatar użytkownika
MZR
Moderator
Posty: 692
Rejestracja: czw cze 30, 2016 3:02 pm
Kontakt:

Re: Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: MZR »

Dziwna sprawa, wygląda jakby cały czas było za mocno napięte. Musi być odpowiedni luz aby sprzęgło się w pełni dociskało przy puszczaniu klamki i rozłączało po jej wciśnięciu. Jeżeli tego nie ma to szybciej się zużyje i trzeba będzie je wymienić. Może problem jest mechaniczny i tkwi w samym sprzęgle, ciężko stwierdzić.
-=Triumph Thruxton 1200 R--Triumph Bonneville T120--Triumph Bonneville SE Red Frame--Triumph Scrambler 900--Honda CB 500 Four--Honda Gorilla Z50--Simson SUHL MOPED SR2=-

Boho
Posty: 12
Rejestracja: wt lis 21, 2017 3:05 pm
Kontakt:

Re: Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: Boho »

Dla jasności opisu przypadku – w instrukcji jest obrazek klamki, z którego wynika że między nią a jej obudową powinna być szpara 2-3 mm (tak też jest na jakimś filmiku instruktażowym na YT to regulacji sprzęgła – włożyli tam bokiem dwuzłotówkę).
Oczywiście pytanie czy należy to traktować dosłownie jak na obrazku tj. szpara 2-3 mm (tak jak ja się zasugerowałem zadając pytanie), czy też raczej jako lekki luz na klamce zanim po naciśnięciu złapie opór (u mnie to akurat jest i to większe niż te 2-3 mm sprawdzane na zimno na wyprostowanej kierownicy; przy czym, luz ten nie polega na luźnej lince, tylko luz jest i na klamce i na wodziku/dźwigni przy silniku tj. i klamka pociąga dźwignię luźno na pewnym odcinku i dopiero po chwili ma lekki opór).
W tej pierwszej opcji klamka powinna „zwisać luźno”, co raczej byłoby dziwne.

szewczenko
Posty: 180
Rejestracja: pt kwie 14, 2017 8:21 pm
Kontakt:

Re: Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: szewczenko »

Ja zawsze luz sprawdzam na tulei regulacyjnej przy klamce. Pociągam za pancerz linki sprzęgła i wtedy widzę czy jest luz czy go nie ma (luz między pancerzem, a tuleją regulacyjną). Oczywiście robię to na "oko", ale dla pewności można to w łatwy sposób sprawdzić, przykładając np. zwykłą linijkę. Z luzem też nie można przesadzić bo linka może spaść w trakcie jazdy.

Boho
Posty: 12
Rejestracja: wt lis 21, 2017 3:05 pm
Kontakt:

Re: Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: Boho »

Tego sposobu nie brałem pod uwagę. Ale z tego co pamiętam jak się tym bawiłem to po pociągnięciu za linkę (jej koszulkę) przy tulejce dała się ona odciągnąć i był to większy luz niż te 2-3 mm, co z kolei prowadziłoby do wniosku, że luz mam, a nie jak myślałem nie mam, i do tego jest on większy niż zalecany. Pytanie czy go w tej sytuacji na tulejce zmniejszać do 2-3 mm (mierzone po pociągnięciu za linkę, a nie jako szpara między klamką a jej obudową)?

szewczenko
Posty: 180
Rejestracja: pt kwie 14, 2017 8:21 pm
Kontakt:

Re: Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: szewczenko »

Sprawdziłem u siebie jaki mam luz. Moje "oko" jeszcze nie jest takie złe, bo wyszło mi 2 mm ;)
Jakiś czas pracowałem w serwisie motocyklowym i zawsze tak ustawiałem luzy na klamce sprzęgła i nigdy nie miałem reklamacji. Spotkałem się z sytuacją, że zbyt duży luz spowodował zsunięcie się linki przy silniku, więc dlatego napisałem żeby nie przesadzać z luzem.

Boho
Posty: 12
Rejestracja: wt lis 21, 2017 3:05 pm
Kontakt:

Re: Regulacja luzu sprzęgła na klamce

Post autor: Boho »

Dzięki za info.
Przyjmując, że nie chodzi o luźno wisząca klamkę i szparę, tylko o luz na lince/klamce wyszło, że wprost odwrotnie luz miałem za duży, bo 4 mm, więc ustawiłem Twoim sposobem (z suwmiarką) na 2,5 mm (skoro zalecają 2-3 mm).
Wymiar ten pokazuje po odciągnięciu koszulki z linką (mierzone tak jak Ty piszesz), jak i mierzone na klamce po delikatnym jej naciśnięciu palcem aż do poczucia lekkiego oporu (podobnie wychodzi jak lekko się pociśnie wodzik z linka przy silniku). Oczywiście po puszczeniu koszulki/klamki luzu już nie ma (mogli to doprecyzować w instrukcji, a nie wprowadzać w błąd). Mam nadzieję że to ustawienie okaże się prawidłowe (choć i poprzednio wydaje mi się że było ok).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości